Friday, March 20, 2009

ABC i ord og bilder


En ny bokstav og i dag er det C for chili.

Vi bruker chili i matlaging. Sterkt, godt og fargerikt.

Ta
en boks krepsehaler
ca 200 g reker
3-4 ss smør
2 fedd hvitløk
400 g grønnsaker, vi bruker sopp, purre, paprika, blomkål, gulrot og broccoli
en sitron
1-2 chili uten frø

Finhakk chili og hvitløk og stek i litt av smøret til det er mykt. Ha oppi sopp og stek videre. Ta oppi resten av grønnsakene. Ha i resten av smøret og fres til grønnsakene er ferdig. Det er best om grønnsakene fortsatt er litt crispy. Ha oppi krepsehalene og rekene. Nå skal retten kun stå til rekene og krepsehalene er varme. Del sitronen og press sitronsaft over. Serveres varmt og med varme hvitløksbaguetter eller med ris ved siden av.

35 comments:

Petunia said...

Takk for oppskrift! Chili har en så flott rødfarge, men er ikke av det jeg spiser mest av:)
Takk for et flott C bidrag!!!

Unknown said...

Dette høyrdest godt ut...Må prøvast!!

Inger said...

Mmmm - det høres skikkelig godt ut! Vi er ikke ivrigste på å bruke Chili, men dette tror jeg nesten vi må prøve :)

Ha en fin helg!

Pupziz said...

Finfin C:-D
God helg til deg også:-D

FO - 2 said...

Nammis! :)
Super oppskrift.
Jeg elsker chili! Og hvitløk. ;) Bruker det i det meste. MMMM...!

Kos deg med ett glass vin i kveld og ha ei fortsatt god helg! :)

Tone said...

Ah, chili er både vakkert og godt!

Hobbygåsa said...

Det høres godt ut, tusen takk for oppskrift! Nydelig bilde du har tatt - ha en fin helg!

Anonymous said...

Høres utrolig deilig ut.
Takk for tipset.

God helg.

marteks said...

Spennende oppskrift! Chili blir brukt mer og mer i maten her i huset. Begynner å få en formening om hvor mye som er for mye ;)

Flott C!

heidi said...

Ahh, sterkt og godt innlegg på ukens ABC....

God helg til deg!

Kathrine said...

Nam! Chilli er kjempegodt! Vi bruker det til det meste vi. Takk for koselig kommentar i fotobloggen min, og takk for oppskrift.Ha en fin helg!

:)

Bai said...

Det såg veldig godt ut! Må prøvast ut med eit høve.

Ha ei strålande helg!

ANNEPÅLANDET said...

Mmmm, hørte godt ut! Skal notere meg oppskriften, men akkurat nå er det kun vegetar for meg. Elsker chilli jeg! (i små mengder da...)

Viola said...

Chilli er godt, og inneholder masse antioksidanter, og en hel andre gode ting :) Jeg bruker det ofte selv, men "these days" så har jeg den i form av tørket på boks.. Flott bilde! Ha en fin helg! :)

Vanja said...

waoo:-) flott og sterk C. Takk for kommentar hos meg, og fortsatt god helg
Klem fra Vanja

Malys krok said...

Jeg har en nabo som er fra Thailand, hun bruker mye chili. Flott C-bidrag! Takk for din komentar hos meg! Fortsatt god helg! Hilsen Margit.

Marie said...

Det verkar gott, kanske man kan pröva detta nästa fredag. Är allt för dålig på att bruka chili i min matlagning, men jag har förstått att det finns en hel del fördelar med chilli.

Sologbolig said...

Dette hørtest godt ut, dette må eg prøva ! Ha ei god helg !

PRINSESSEDRØMMER said...

Har ikke prøvd så masse chili, men bildet ditt fristet meg en del!! Tror jeg må prøve! God helg!

Anonymous said...

Chili skal brukes enda mer her i huset. Denne helgen har jeg nemlig lært at den gjør godt både for gane og helse.
Takk for oppskriften :)

Tove E said...

Heia!
Det var et flott C bidrag:0)

Evami said...

Ikke bare er Chilli et godt valg på gårsdagens C,men så får vi tillegg ei oppskrift på kjøpet:) Takk:)

Marie said...

Fint val av C :-)
Chili är användbart. I matlagningen eller som i min favorit choklad. Trevlig fortsättning på helgen.

Anonymous said...

Takk for oppskrift...Jeg falt for fristelsen og har kjøpt meg den med garn fra Danmark!Har ikke begynt ennå da...
Fint bilde. Skal prøve oppskriften din...spennende! Håper vi ses snart!
Ellen

Marie said...

Mmm, dette ser kjempegodt ut!

God helg :)

Anonymous said...

Krydder generelt er godt, Chili inkludert. Oppskriften må prøves. Takk for hyggelig kommentar i min blogg. Ha en fin helg.

Anonymous said...

Bloggadressen min er : www.solskinnet.net

Anonymous said...

Chilli hører til sterk god mat :)

Turid said...

Chili, det var et godt c-valg! Hihi;)

Vestlandsjenta! said...

Takker for en flott oppskrift, dette må jeg prøve, men tror det blir med veldig lite chilli!! Sterkt det! Hehe! Ha en stålende helg videre!!

JULIEK said...

Oj det hørtes utrolig godt ut : )

Jonna said...

MMM, hørtes deilig ut.
Men jeg ville tatt chilli MED frø :)
Fin C.

Anonymous said...

Dette hørtes knallgodt ut, takk for tipset !

Anonymous said...

Så flott løsning på en ellers litt vrien bokstav! :-)

Sommarträdgården said...

Hej!Tack för kommentaren på bloggen min!ha en bra uke.Chili är både hett o gott i lagom mängd.