Wednesday, August 01, 2012

Summer update

Venner som kommer med spesielle gaver til deg uten noen annen grunn enn at de følte gaven bare passet sånn, er de beste. Jeg elsker gaver og spesielt gaver uten anledning. Bjørg ga meg en bok med strikkeoppskrifter, Vampire Knits. Den har mange fine oppskrifter og den er veldig meg, ja. Tusen millioner takk, Bjørg! Passer meg veldig godt! Du kjenner meg godt, min kjære venn.

Friends who bring you gifts without any special occation other than the gift just felt right, are the best. I love gifts and especially gifts without any special occation. Bjørg gave me a book with knitting patterns, Vampire knits. It has a lot of many nice patterns and it is very me. Thanx a lot, Bjørg. It's perfect for me! You really know me, my dear friend.


Jeg har også fått sommergave. Et par flotte ankelsokker strikket av Trude. Det er to par på bildet, men det er fordi kjæresten fikk et par også. Trude er jo supersnill!!

My friend Trude knitted a pair of great ancle socks to me, just because it was summer. It's two pair on the picture, but that's because my girlfriend got one too. Trude is so nice! 



Jeg har strikket litt selv også siden sist. Først har jeg rotet i garnlageret mitt og funnet to hesper med brun Bånnsull. Disse to nøstene ble et stort og deilig Nøstebarnteppe. Det skal den lille mageboeren til Bjørg få. Det skal bli en heklet kan rundt det også, men da jeg startet å strikke teppet, visste jeg ikke om det var en gutt eller jente.

I've knitted a bit myself too since last time. First of all I dug into my stash and found to skeins of brown Bånnsull. I knitted a Nøstebarn blanket. It's a gift for the little one in Bjørg's tummy. I'm going to crochet an edge around it too, but when I started knitted the blanket I didn't know if it was a boy or a girl so I didn't know what color to use. 

Litt lett sommerhekling ble det også. Trengte noen nye kluter, og det er alltid kjekt med disse man lager selv. Jeg har lært meg det. Det er ikke lenge siden jeg syntes det var bortkastet å lage kluter selv, men nå lager jeg dem helst selv. Disse tre er laget i Drops Cotton Light og er heklet i sånt vaffelmønster.


A bit of summer crocheting too. I needed some new disch clothes and it's so handy with the ones you make yourself. I've learned that. Not that long ago I really thought it was a  waste of time making dish clothes, but now I prefer them. These are made in Drops Cotton Light and is crocheted in waffle pattern. 


Tulla ville ha en 80-talls inspirert genser, sånn lang, løst strikket og vid. Jeg strikket denne i Sandnes Mini Duett og brukte tykkere pinner enn anbefalt. Brukte ikke mønster og la bare opp masker og strikket fra halsen og nedover. Tulla ble fornøyd, selv om mor syntes kanskje den ble litt løs.



My daughter wanted a sweater made in the 80s style, that means wide, loose and long. I knitted this one in Sandnes Mini Duett and used bigger needles than the yarn required to make it loose. I didn't use a pattern, but just cast on and knitted neck down. It worked and she's happy with her sweater. It looks a bit baggy and it is, but that's how she wants it. 



En kollega ønsket seg sokker, og  jeg har strikket et par enkle sokker i Fabel.  Sokker er liksom så greit å ta med seg på stranda. Tar ikke stor plass og trenger ikke mønster med. Ideelt sett hadde jeg strikket mange flere sokker enn dette paret i sommer, men været har ikke akkurat vært strandvær.

A work friend wanted socks, and I've knitted a pair of simple socks in Fabel. Socks is the perfect knit to take with you on the beach. It doesn't take much space and you don't need a pattern. Now I wish the weather could've been better so I actually could knit socks on the beach.

7 comments:

nesinom said...

Så gøy med gaver! Og så mye flott da :) Takk for kommentaren på bloggen min, jeg håper virkelig jeg får mulighet til å komme på et av tirsdagsmøtene en gang :)

Ha en fin kveld!

Unknown said...

Dejlige gaver vækkeraltid glæde. Det er da også rigtig mange fine ting, du selv har lavet af dit garn

Jordmor-Hanne said...

Så mye fint du har laga, og ikke minst fått! Den boka så da veeeldig spennende ut! :)

Marion said...

Du er en reser på pinnene! Sånn bok vil jeg også ha! Kan man kjøpe den i Norge tro?!

amylin said...

Marion, man kan kjøpe den i Norge. Venninna mi kjøpte den i Oslo.

AnneElise said...

Så mye flott og koselig å se hos deg.
Tusen takk for hilsen i bloggen!

Brit Strikkenerd said...

Her har det vært stor aktivitet i sommer!! Masse fine strikkeprodukter:) Og ikke minst heldige deg som har fått så masse fine gaver:) Ønsker deg ei god uke og flott august:)