Thursday, December 13, 2012

13. desember

Luciadagen, og med Luciadagen hører det selvfølgelig med lussekatter. Jeg stresset med bakinga. Trinnet til sønnen min hadde nemlig ansvaret for baking av lussekatter, så her var det bare å bake. Fikk litt hetta fordi jeg ikke hadde safran og ikke hadde tid til å gå i butikken og kjøpe det. Endte opp gurkemeie som erstatning for å få de litt gyldne. Lussekattene ble veldig gode. Verre var det med hvite klær til minsten og sølvglitter, men tok en ekstra titt på kalenderen og datoen og oppdaget at jeg faktisk hadde veldig god tid. I går tok jeg ut lussekattene fra fryser'n, siden jeg faktisk bakte dem forrige tirsdag. Hvite klær var også på plass sammen med sølvglitter. Noen ganger er det greit å misforstå datoene, ja.

Lucia today, and of course I had to make the special cakes for it. My son's class was responsible to make cakes for the whole school. Just had to make time to make it. I got a bit of panic since one of the ingredients was missing, but had to improvise a bit. The cakes ended up good, then it was time to panic since the white clothes weren't bought. Well, then I thought a bit and looked at the calendar and discovered it was the 5th of December. So yesterday I just took the cakes out of the freezer and the clothes were bought and no stress at all. 

I kalenderen i dag fikk jeg sånne fargeskiftfisker som jeg har hørt om, men aldri prøvd. Spennende, spennende, men jeg tror jeg må google litt for å finne ut hvordan de skal brukes. Gøy å prøve noe nytt.

Today I got yarn fishes which I have only heard of but never tried. I'm not sure how to use it, but I love trying new things. I think I have to google this to know how to use it.


Jeg har også strikket ferdig en julegave til, en hals i lilla Andes. Den ble veldig myk og god, og tulla ville egentlig beholde den. Hun har tatt halsen tre ganger rundt, men tror nok det holder med to ganger på en voksen person. Det er første gang jeg strikker med Andes, og til å være et så tykt garn er det overraskende godt å strikke med. Nå gleder jeg meg enda mer til å strikke noe av de nøstene jeg fikk i kalenderen min. 

I also finished another present, a cowl in Andes. It's real soft and nice, and my daughter wanted to keep it. She wrapped it around her neck three times, but I think it's enough with two times around on a grown up. It's the first time I use Andes, and to the size of that yarn it's surprisingly easy to knit with. Looking forward to find a project to use my four andes from the calendar. 

No comments: