Friday, January 08, 2016

Who Run the World? Girls!

Har plutselig blitt oppmerksom på en debatt inne på Morgenbladets sider. Espen Søbye skrev i desember en bokanmeldelse om alle strikkebøkene som gis ut. I denne anmeldelsen har ikke Søbye mye positivt å skrive, og han mener bl.a. at det ikke kan eksistere et strikkesamfunn og fellesskap siden alle bøkene tydeligvis er nødvendig. Jeg har ikke lest og hørt alt i denne debatten, men en debatt om strikking er alltid litt morsomt. Det er tydelig at Søbye ikke har veldig mye med strikkefellesskapet å gjøre, siden han mener det han mener. Jeg kan si at han ikke har rett. Det foregår mye kreativitet, er en større informasjonsflyt og deling enn tidligere i strikkesamfunnet som eksisterer  på strikkecaféer og på nettet. Jeg tror at mengden bøker som blir gitt ut er et resultat av mengden strikkere og strikkeforum. Forlagene trykker det folk vil kjøpe, og akkurat nå er det mange som vil strikke. Uansett hva debatten ender opp i eller hva noen mener, så er det utvilsomt at strikking er populært. Jeg innbiller meg at strikking er så populært fordi det er en motvekt til at ting skal gå så kjapt, at det er interessant å gå tilbake til noe så enkelt som å lage noe med hendene, gjøre noe som ikke har med en skjerm og dataspill, noe i samme gata som retro-stilen har kommet tilbake. Det er noe å komme tilbake til røttene og det tradisjonelle. Jeg tror ikke det er fordi kvinner vil tilbake i tid når det gjelder kjønnsroller, men tror det er en motvekt til det travle i hverdagen. Jeg kommer i alle fall til å strikke like mye om ikke mer, enda jeg ikke er hjemmeværende eller rosa blogger.

Jeg har fått ferdig sjalet Irmelie. Det ligger nå til blokking og tørk. Jeg har strikket i Abuelita lace, et garn jeg fikk i adventskalenderen min for noen år siden. Jeg er veldig fornøyd med fasongen på sjalet. Det buer litt, og faller fint rundt halsen.



In one of the Norwegian papers there's now a discussion about knitting. One journalist wrote a book review about all the knitting books out on the market now. I didn't read everything, but he seems to think that the number of knitting books is a resault of women's lack of creativity and lack of a community among knitters. He also seems to think knitting means the women idols are set back in time when women stayed at home while men worked. I think he's wrong. I think the number of knitting books being published is a resault of all the creativity in the knitting community and the need to create even more. I think the publishers make books that sell, and right now a lot of people are knitting so they publish a lot of knitting books. I think knitting is popular since it's the opposite of the stressfull day, something we do to stress down and relax, to create something and it doesn't necessarily make women to go back in time or make all women a pink blogger.

I finished the shawl Irmelie. It's now blocking and drying. I have used Abuelita Lace, a yarn I got as a gift in my advent calendar some years ago. I'm really happy with the shape, it has a kind of arch. It falls nicely around my neck.

1 comment:

Strikkemor said...

Jeg har fått med meg at det pågår en diskusjon, men har ikke fått med meg argumentene. Strikking er noe som engasjerer, det er utrolig mange som har meninger om strikking. Jeg kommer til å strikke så lenge jeg har glede av det :)

Nydelig sjal!