Sunday, March 19, 2017

When Will I Be Famous?

Søndager er herlig. For det meste inneholder de avslapping, mye strikking, mye lesing og mye tid. I dag startet jeg jobben med å komma á jour med podcastene jeg følger. Og da slo det meg, følger du med på noen podcaster? Kanskje du har noen gode forslag til meg? Ikke for at jeg egentlig trenger flere podcaster jeg skal følge, men jeg liker å få idéer fra folk og det er alltid kjekt med flere å velge mellom. Jeg abonnerer på mange, men jeg må innrømme at jeg ser ikke på alle episodene til alle jeg abonnerer på. Det kommer liksom litt an på humøret og hvor mye jeg har å gjøre. Fra omtrent september til midten av desember i fjor var jeg ordentlig, ordentlig opptatt, og jeg så ikke en eneste podcast-episode. Ok, da, jeg var ikke så himla opptatt, det var bare at hodet mitt var et helt annet sted. (Skam, jeg innrømmer det.) Men akkurat nå er det mellom to sesonger, så jeg har klart å konsentrere meg om strikking igjen og alle strikkepodcastene.

Jeg liker Vero sin podcast Along The Lanes. Den er nydelig filmet og redigert og har god kvalitet, men hun er ikke så aktiv lengre og har hatt en lang pause. Den siste episoden er fra Edinburgh Yarn Festival, men før det var det ingen episode på 5 måneder. Along The Lanes er en videopocast, og finnes på youtube. Vero er fra Canada, men bor i Storbritania.

En annen videopodcast jeg liker er Kammebornia. Pia lager podcasten sammen med mannen Dennis. Det er nydelige bilder fra der de bor, og jeg liker også musikken de bruker. Noe i podcasten gir meg følelsen av et gammeldags Sverige fra Astrid Lindgrens filmatiseringer. Podcasten finnes på youtube. Pia og Dennis snakker svensk, men det er engelske tekster.

Sockmatician er en annen videopodcast som er morsom. Nathan elsker dobbelstrikk, og han har pleid å ha grammar rant. Han liker også å snakke litt om livet sitt, som er utrolig mye mer interessant enn mitt. Han er gift med en komponist, og begge to holder på med teater, musikaler og show. Finnes på Youtube, og han bor i London. Jeg hører også på podcaster.

Favoritten er selvsagt Marthe&Marthe. De er akkurat passe nerdete og geekete. De velger et tema for hver episode, gjør research og diskuterer forskjellige sider ved temaet, og temaet er ofte litt herlig ullnerdete. Elsker det! Podcasten finnes på iTunes eller martheogmarthe.com. De podder bare på norsk. Jeg hører også på podcaster som ikke handler om strikking. Favoritten er The Moth. Det er historier fortalt på storyslam-arrangementer fra rundt omkring i Amerika. De er tatt opp live, så velger de ut de beste som blir gitt ut i en episode. Historiene er morsomme, hjerteskjærende, rørende og fine. Denne podcasten bør du absolutt følge. Jeg har omtrent ti til jeg abonnerer på, men tror jeg stopper der. Men jeg vil jeg gjerne ha noen forslag fra deg.


(Tittel: When Will I Be Famous - Bros)



Sundays are nice. Mostly they are relaxing containing a lot of knitting, a lot of reading and a lot of time. Today I started catching up on some of the podcasts I follow. And then it hit me, do you follow any podcasts? Maybe you have some recommendations? Not that I really need more podcasts to follow, but I love to get ideas from people and it's always nice to have some to choose between. I subscribe to a lot, but I have to say I don't watch every episode from everyone. It depends on my mood and how busy I am. From September to about mid-December last year, I was really, really busy and didn't watch one episode of any podcast at all. Ok, then I wasn't busy, my head was just some place else. (Skam, if you haven't looked it up, you should. It's a Norwegian tv-series with a new airing concept. Google it.) But right now it's between seasons and I got my head back on knitting, so now I'm all about podcasts again.

I really enjoy Vero who has the podcast Along The Lanes. It's beautifully edited and great quality, but she's not actively podcasting and has had a long break. Her latest episode is from Edinburgh Yarn Festival, but before that it was a 5 months break. Along The Lanes is a video podcast, and you can find it on Youtube. Vero is a Canadian living in the UK, btw.

Another video podcast I really enjoy is Kammebornia. Pia makes the podcast together with her husband Dennis, and they have lovely music and the pictures are great. I love the feel of old Swedish traditions and it kind of gives me the same feeling as I had when I watched movies based on the books by Astrid Lindgren. You find it on Youtube as well. Pia and Dennis live in Sweden, and they talk Swedish but have English subtitles.

Sockmatician is a fun video podcast with Nathan as a host. He loves double knitting and he used to have grammar rants. Love it! He also talks a bit about his life which is a lot more intersting than mine. He is married to a composer, and both do muscals and theaters and shows. Check him out on youtube. He lives in London. I also listen to podcasts.

My favourite is Marthe & Marthe. They are great. Unfortunately they make their podcast in Norwegian. You should just learn Norwegian. They are geeky, funny and they choose a theme every episode and do some research before they make the podcast. Love it! You can find their podcast on iTunes or at Martheogmarthe.com I don't always listen or watch knitting podcasts, just almost. My favourite non-knitting podcast is The Moth. It's a storyslam podcast with great stories from a lot of different people. The stories are taped live at different storyslam events around the USA, and they choose the best ones and put them in a podcast. Some are funny, some are heartbreaking, some are touching, some are lovely. You should be listening to it. I have about ten more I subscribe to, but I think I leave it there. But I loved to have suggestions from you.

(Title: When Will I Be Famous? - Bros)

No comments: