Thursday, April 27, 2017

Gullruten 2017

Gratulerer Julie Andem for Gullrutens fagpris for beste manus og beste regi! Det skulle bare mangle. Tenk å kunne engasjere en hel verden, og ikke bare engasjere, men kjøre dem ned i kjelleren og opp i himmelen. Det er jo helt magisk! Jeg har alltid likt tv-serier som ikke spinner videre på en god idé og får en haug med nye sesonger bare fordi den første ble så himla populær. Hovedidéen og grunntanken blir borte, og man ender opp med å hoppe av og serien blir tatt av pga av manglende seertall. Jeg liker tv-serier med en helhet som holder på originalidé og plot. Det må Skam absolutt sies å gjøre. Her legges det ut hint om sesong 3 allerede i sesong 1. I sesong 4 får man vite nye ting som gjør at man jaggu kan gå tilbake og se tidligere sesonger og finne hint igjen. Det tyder på en gjennomtenkt grunntanke fra start. Jeg tror ikke det var meningen at Skam skulle slutte etter sesong 4, men jeg skjønner at det blir vanskelig etter at den tok helt av. Jeg liker at den stopper på topp, selv om jeg absolutt skulle ønske at russetida ble en egen sesong. Tidenes tv-øyeblikk er nominert til Gullruten, O Helga Natt er et vakkert klipp hvor en haug med følelser blir formidlet med kun sang av Nils Bech, skuespillernes ansiktsuttrykk og en eneste replikk, Du er ikke alene. Tror ikke jeg har sett noe vakrere verken filmatisk eller følelsesmessig. Og det er et kunstverk å kunne formidle så mye i et klipp på 6 minutter og 14 sekunder. Stem på O Helga Natt som årets TV-øyeblikk. Det er ikke årets TV-øyeblikk. Det er tidenes TV-øyeblikk.


No comments: