Monday, October 09, 2017

New York City

Byen som aldri sover. Det store eplet. Før uka er over, befinner jeg meg der. Igjen. Sist gang jeg var der sto The World Trade Center fortsatt der og var en del av New York skyline. Jeg lot meg imponere den gang. Jeg kommer nok til å la meg imponere igjen. Forrige gang dro jeg for å se en konsert. Som ble avlyst. Denne gangen får jeg med meg en konsert, men drar for en strikkefestival. Jeg håper virkelig ikke strikkefestivalen blir avlyst. Rhinebeck-festivalen har en tradisjon med gensere. I grunnen er det vel ikke bare i Rhinebeck, men det er kanskje bare den festivalen som kaller det Rhinebeck-genser. Jeg har ikke hørt om Oslo Strikkefestival-genser, men så er den festivalen ganske ung. Greia er at strikkere liker å vise fram strikka plagg. Går du på en strikkefestival, florerer det av kofter, gensere, sjal, luer, halser, sokker, kjoler og skjørt i alle farger og alle slags garntyper. Det er lov å ta på og føle på uten at de som har det på blir fornærmet. Tvert imot er det et slags kompliment at noen vil ta litt på ulla du har på deg. Et slags klapp på skulderen, bra jobb du har gjort. Rhinebeck er intet unntak, og de har tatt skrittet til å lage en tradisjon ut av det. Hvert år strikkes det iherdig på Rhinebeck-genseren. Det er ikke et bestemt mønster, men alle strikker på en genser eller jakke som skal brukes under festivalen. En kul greie! Litt nerdete, men hey, jeg er mer enn litt nerdete. Jeg drar tross alt fra Oslo til Rhinebeck for å være med på en strikkefestival. Som vanlig innbiller jeg meg at jeg har evigheter av tid til å strikke meg en Rhinebeck-genser. Tja, det viste seg, som alltid, at jeg ikke har så god tid. Epistrophy av Kate Davies i Quince & Co ... vel, les forrige post, så skjønner du hvorfor det ikke ble Rhinebeck-genseren min. Det var i grunnen bare å lade pinnene på nytt og legge opp til ny genser. I julekalenderen min i fjor, som var helt fantastisk, så fikk jeg garn til Ingrid-genseren. Og ikke bare hvilket som helst garn, men garnet som er brukt i oppskriften, Swans Island All American Collection Sport. Et garn jeg aldri har strikket i, men et utrolig mykt og deilig garn. Ingrid-genseren er et veldig godt skrevet mønster, og det gikk utrolig fort å strikke. Jeg strikket på pinne 4 mm, og det er tykkere pinner enn jeg vanligvis strikker på. Det går fortere å strikke på tykkere pinner enn 3 mm. Så, Ingrid er min Rhinebeck-genser. Ut fra værmeldingene akkurat nå, så kan det se ut som om den ikke blir brukt, men været kan skifte fort. Det er uansett en genser jeg kommer til å bruke mye. Denne passet nemlig. Kanskje fordi jeg brukte garnet som oppskriften anbefalte? Jeg strikket ikke prøvelapp denne gangen heller.

(Tittel: New York City - The Chainsmokers)


And can you guess the movie??? 



The city that never sleeps. The big apple. Before the week is over, I'll be there. Again. The last time I was there The World Trade Center was still standing. I was impressed by the city back then. And I think I'm going to let me impress again. The last time I went to NY to watch a concert. One that got cancelled. This time coincidence lets me watch a concert, but the reason I'm going is the knitting festival. I don't hope the knitting festival will get cancelled. The Rhinebeck festival has a tradition with sweaters. In fact, it's not only in Rhinebeck knitting festivals has a thing with knitted garments like sweaters. But it's, as far as I know, the only festival that puts a name to it, The Rhinebeck Sweater. I've never heard of the Oslo Knitting Festival-Sweater, but that festival is young still. It might come. The thing is that knitters love to show their knitted garments. If you have ever been to a knitting festival, you probably will have seen lots of knitted sweaters, jackets, shawls, hats, cowls, socks, skirts and dresses in all kinds of colors and all kinds of different yarn. And you're allowed to touch the garments at a knitting festival without risking to insult the one wearing it. It's sort of a compliment if someone wants to touch your knitted garment. A pat on your shoulder, good job! Rhinebeck has made a tradition out of it. Every year people knit a Rhinebeck-sweater. It's not a special pattern, it's just a sweater or jacket of your choice, one you would like to strut around in at the festival. It's a cool thing! A bit geeky, maybe! But hey, I'm geeky! After all I'm travelling from Oslo to Rhinebeck to join a knitting festival. As usual, I think time stands still so I have time to knit all the things I want to, but as normal time flies. And well, you can read the last post to check out what happened with the first sweater I thought was going to be my Rhinebeck sweater. Last year's Christmas calendar was fantastic, and one of the things I got was Swans Island All American Collection Sport Yarn and the pattern for Ingrid pullover. This time my gauge was on point. It might have something to do with me using the yarn called for in the pattern ... Anyway, the pattern is very well written and it goes so quick to knit a sweater on needle 4 mm. It is a difference between knitting a sweater on needle 3 mm and 4 mm, I hav to say. So, my Rhinebeck sweater is the Ingrid pullover. I don't know if I'm going to strut around Rhinebeck in it, since the weather forecast right now says way to warm. But you never know, the weather can easily change. And I have to admit, I didn't learn from my mistakes, I didn't swatch this time either.

(Title: New York City - The Chainsmokers)

3 comments:

Huldr said...

Den genseren ble kjempefin! Og du er så heldig som skal til New York og Rhinebeck, god tur!

Grete said...

Å, den turen blir sikkert helt fantastisk! New York er bare fantastisk. Festivalen høres fantastisk ut. Og garnet fra Swans Island er også fantastisk – jeg strikket også Ingrid med originalgarnet, og har ikke angret. Ønsker deg god tur, gleder meg til å se bilder og rapporter! Safe travels :)

aariho said...

Jeg har et ønske om å komme meg til New York en gang! Blir sikkert en flott tur. Og for en nydelig genser du har! Den likte jeg!